تفکر
سلام خوش آمدید
درباره وبلاگ


بسـم الله الرحـمن الرحیـم
در بیابان این دنیای گذران به دنبال کشتی نجات باشیم و تمسخر این مردمان قوم نوحی(ع) ما را از سیل قیامت غافل نکند که دیگر متولد نخواهیم شد.

مدیر وبلاگ : علی
مطالب اخیر
نویسندگان
چهارشنبه 18 بهمن 1391 :: نویسنده : علی

گاه مردم گرفتار بلایى مى‏شوند كه نیكوكار و بدكار را فرا مى‏گیرد، گاه نیز انسانهاى نیكوكار دچار مى‏شوند و بدكاران مى‏رهند. اینان مى‏گویند: این امر با تدبیر و حكمت نمى‏سازد پس چه دلیلى دارد؟

در پاسخ آنان باید گفت: اگر چه این بلاها گاه صالح و طالح را در بر مى‏گیرد امّا خداوند جلّ و علا سود هر دو را در آنها نهاده است؛ زیرا صالحان هنگامى كه گرفتار مى‏شوند به یاد نیكیها و نعمات گذشته خداوند و پروردگار خویش مى‏افتند و پیشانى بر خاك مى‏نهند و او را سپاس مى‏گزارند و شكیبایى پیشه خود مى‏سازند. بدكاران و فاسدان نیز وقتى كه گرفتار این بلاها مى‏شوند، قدرى شكسته مى‏شوند و از معصیت و فساد مى‏پرهیزند.

نیز نعمت و سلامتى هم به سود هر دو گروه است: صالحان از نیكویى و صالح بودن خود شادند و مسرور و با این نعمتها بر رغبت و

شوقشان به سوى عمل صالح افزوده مى‏شود و فاجران و فاسدان نیز به رأفت و مهر خداوندگارشان پى مى‏برند و در مى‏یابند كه خداوند جلّ و علا بى‏آنكه آنان سزاوار مستحق باشند به آنان نعمت و سلامتى عطا فرموده است آنگاه این رأفت و گذشت الهى باعث مى‏گردد كه این افراد هم نسبت به مردم رأفت ورزند و از آنان درگذرند.

ممكن است كسى بگوید: این كه گفتید هنگامى است كه بلاها در مال مردم بیفتد امّا چه مى‏گویید هنگامى كه بلا در «جان» آنان بیفتد؛ مانند:

آتش‏سوزى، غرق شدن، سیل و زلزله كه باعث مى‏گردد كه جانشان را از دست بدهند؟

در پاسخ گفته مى‏شود: خداوند جلّ و علا در این هم خیر و صلاح هر دو گروه را نهاده است؛ زیرا صالحان از این سراى پیچیده در بلاها و سختیها راحت مى‏شوند [و به منزل نعمت و راحتى مى‏رسند] فاجران و فاسدان نیز اگر بر اثر این بلاها بمیرند از سویى باعث كاهش عذاب آخرت آنان است و از سوى دیگر باعث مى‏گردد كه به فساد و فسق ادامه ندهند.

كوتاه سخن اینكه آفرینشگر والامرتبه، با حكمت و قدرت خود همه این امور را به سود و مصلحت همه مى‏گرداند. چنان كه اگر توفان، درختى یا نخلى را از ریشه در آورد سازنده ماهر، آن را بر مى‏دارد و در جایهاى فراوان به كار مى‏گیرد.

تدبیرگر و حكیم عالم نیز چنین است. اگر بلاهاى جانى و مالى فرود آید همه را به سود و مصلحت همه مردم مى‏گرداند.

اگر بگوید: اصلا چرا واقع مى‏شوند؟

در پاسخ گفته مى‏شود: براى آنكه فاجران و فاسدان از سلامتى و راحتى در گناه و فسق و فجور بیشتر و گناهان افزونتر گرفتار نیایند و نیكوكاران نیز از تلاش و مجاهده [كه لازمه آن تحمّل دشواریها و ناگواریهاست‏] باز نمانند. غالبا این دو حالت زمانى رخ مى‏نمایند كه مردم در راحتى و وفور نعمت باشند و این بلاها آنان را از سقوط باز مى‏دارد و به آنچه سود و مصلحت آنان در آن است آگاه مى‏سازد.

اگر از این بلاها در امان و راحت باشند، در طغیان و معصیت فرو مى‏روند، چنان كه مردم در آغاز چنین بودند و چنان در معصیت و فساد غرق شدند كه به بلا و طوفان گرفتار گشتند تا زمین از لوث آنان پاكیزه شود.
توحید مفضل ،ترجمه نجف علی میرزایی





نوع مطلب : حدیث، دینی، 
برچسب ها : چرا بلاها هم براى فاجر است و هم براى صالح، بلاها، چرا صالحان هم بلا دارند،
لینک های مرتبط :


پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic