تفکر
سلام خوش آمدید
درباره وبلاگ


بسـم الله الرحـمن الرحیـم
در بیابان این دنیای گذران به دنبال کشتی نجات باشیم و تمسخر این مردمان قوم نوحی(ع) ما را از سیل قیامت غافل نکند که دیگر متولد نخواهیم شد.

مدیر وبلاگ : علی
مطالب اخیر
نویسندگان
سه شنبه 17 بهمن 1391 :: نویسنده : علی

د) تبعیض درتصدی و اجرای قانون
در سر زمین عربستان شیعیان از حقوق قانونی بدون تبعیض به عنوان یك شهروند عربستانی بر خوردار نیست و تبعیضات در تصدی پست ها ومناصب دولتی واجرای قانون علیه شیعیان اعمال می گردد. كراهام ای. فولر و رند فرانكه در مقالة خویش می نویسند : «شیعیان از تمامی مشاغل مهم حكومتی محروم اند و حتی در امور مربوط به مناطق خود نیز از حق خود مختاری و خود گردانی بر خوردار نیستند وبرای شیعیان دست كم پنجاه در صد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ممنوع است در دادگاه به شیعیان اجازه شهادت داده نمی شود و علاوه بر آن جایگاه شیعیان با سنیان در دادگاه برابر نیست . در دادگاه های سعودی هیچ قاضی شیعه ای وجود ندارد» .(69) بهزاد احمدی در نشریه پگاه می نویسد : «از مظاهر تبعیض آشكار این است كه تا كنون از شیعیان در پست های رسمی حكومت یا اصلا حضور نداشته است و یا بطور نادر حضورداشته است وتاكنون هیچ وزیری ویا عضو كابینه ای سلطنتی شیعه نبوده است».(70)

ه) تبعیض اقتصادی
در حكومت وهابیت شیعیان در بخش اقتصادی نیز از آن حقوق كه یك شهروند وهابی استفاده می كند بطور یك سان بر خوردار نیست بلكه كما كان تبعیض اعمال می گردد. كراهام ای. فولر و رند فرانكه دراین باره نیز در مقالة خویش می نویسند: « استان الحساء از رفاه عمومی كه مشخصة بخش های دیگر كشور است سهمی ندارد . شیعیان منطقه مرتب ازكار اخراج می شوند زنان شیعه از زمانهای گذشته حق معلم شدن را نداشته اند این در حالی است كه معلمی یكی از اندك مشاغلی است كه درین كشور پادشاهی برای زنان مجاز نیست» . (71)تمام این تبعیضات كه از طرف وهابیون علیه شیعیان صورت می گیرد با هدف گسترش وتبلیغ اندیشه های وهابیگری وتضعیف مذهب وفرهنگ شیعه اعمال می گردد زیرا آنان می خواهند از این طریق شیعیان را در تنگنا وفشار قرار دهند تا از مذهب شان دست كشیده و مجبورا به مذهب وهابی گرایش پیدا كنند .
17) تخریب قبور
1.مسلمانان از آغاز پیدایش اسلام تا قرن حاضر ، هرگاه یكی از بزر گان دین از دنیا رحلت كرده است ، به جهت شدت علا قه و احترامی كه برای او در حال حیاتش قائل بوده اند ، پس از مرگ نسبت به مرقد او اهمیت واهتمام ویژۀ قائل شده اند وبرای ابراز محبت و احترام به صاحب آرامگاه به زیارت مرقد او می روند ، گاه در جوار مرقدش به دعا وعبادت پروردگار عالم مشغول گشته وبرای آسایش و راحتی زیارت كنندگان اقدام به تأسیس بنا و ساختمان نموده اند وگاه از روی تقدس وحرمتی كه برای صاحب مرقد قائل بوده اند ، بر قبر او به عنوان تجلیل وتكریم ، قبّه وبار گاه ساخته اند و بالاخره برای روشنایی بنا ، شمع وچراغ روشن كرده اند . این گونه اعمال تقریباً در تمام دوران اسلامی وجود داشته و به صورت یك سنت در جامعۀ اسلامی درآمده است . اما وهابیّت با تمام این اعمال به عنوان مظاهری از شرك و بت پرستی ، به شدّت مخالفت ورزیده و برای از بین بردن این ارزش ها وباور های دینی سخت می كوشند وبرای تحقق اهداف شان دست از هیچ جنایتی برنداشتند . نجم الدین طبسی نمونه هایی از فتاوای آنهارا در این مورد بدین شرح آورده :
2.صنعانی می گوید : با رگاه به منزلۀ بت است چون كاری كه مردم زمان جاهلیت برای چیزهای به نام بت ، انجام می دادند ، همان كار را « قبوریون » برای چیز ی كه نام آن را قبر یا مشهد ولی گذاشته اند ، انجام می دهند . به هر حال همان عمل مردم دوران جاهلیت است ، با اسم دیگر ؛ لكن با تغییر اسم از بت بودن خارج نمی شود.(72)

3. ابن قیم (شاگرد ابن تیمیه) گوید: بنا های قبور ، به صورت بت ها و طاغوت ها بر گرفته شده و مورد پرستش قرار می گیرد . ویران نمودن آنها واجب است وپس از قدرت بر ویرانی ، ابقای آنها به همان صورت –حتی یك روز – جائز نیست ؛ چرا كه آن ها به منزلۀ لات و عزّی و یا بزرگترین شرك ها است .(73)
4. وهابیان در نامة به شیخ الركب المغربی ، تصریح كردند : به تحقیق آنچه كه از تعظیم قبور انبیاو غیر آنان ، به صورت بنا وگنبد برا فراشته می شود ، از جمله وقایعی است كه پیامبر (ص) ازآن خبر داده است . حضرت فرمود ده است : قیامت بر پا نمی شود مگر آنكه زنده ای از امت من به مشركان ملحق می شوند و گروهی از امت من به پرستش بت ها بپردازند.(74)
5.قاضی القضات وهابی ها (عبدالله بن سلیمان بن بلیهد) در روز نامۀ امّ القری می گوید : تا قبل از قرن پنج ساختن قبّه وبنا معمول نبود ، و این بدعتی است كه از قرن پنجم به بعد ایجاد شد .(75)
6.پاسخ منسوب به علمای مدینه : ممنوعیّت ساختن بناء بر قبور اجماعی است . احادیث صحیحی بر ممنوعیّت آن دلالت دارد ؛ از این جهت گروهی بر تخریب كردن آن فتوی دادند .(76) این بود نمونه های از فتاوای رهبران فرقۀ وهابیت كه با دلایل سخیف و بر خی زمینه سازی ، ان ها را صادر نمودند وبا حملات بسیار وحشیانۀ برای تخریب قبور و مراقد بزرگان دست بكار شدند تا از این طریق عقاید ومقدسات دیگران و به ویژه شیعه را سركوب نموده وتفكر خود شان را به جهان تبلیغ نماید . بر اساس نقل صلاح الدین مختاری – از نویسندگان وهابی – وهابی ها به فرماندهی امیر سعود در سال 1216 هـ .ق ، با لشكر عظیم از مردم نجد و عشایر جنوب حجاز و تهامه به سوی عراق حركت كردند . آنان در ماه ذی القعده به شهر كربلا رسیدند و آنجا را محاصره كردند .(77) سپس به صورت غافلگیرانه وارد كربلا شدند و بسیاری از اهل آنجا را در كوچه و بازار و خانه ها كشتند . آنان گنبد و حرم امام حسین(ع) را خراب كردند و جواهر های حرم را به چپاول بردند و سنگ روی قبر را كه با دانه های زمرد و یاقوت و جواهرات دیگر آراسته شده بود كندند ،آنچه از اموال ، اسلحه ، لباس، فرش ، طلا و قرآن های نفیس در شهر یافتند ربودند .(78) و نزدیك ظهر از شهر بیرون رفتند در حالی كه نزدیك به دو هزار ارتش از اهل كربلا را كشته بودند . امیر سعود با سپاهی مركب از بیست هزار مرد جنگی به شهر كربلا حمله ور شدند و چنان رسوایی در شهر به وجودآوردند كه در وصف نمی گنجد . حتی گفته اند آنان در یك شب بیست هزار تن را به قتل رساندند وكلاً نزدیك پنجاه نفر را نزدیك ضریح و پانصد نفر را بیرون ضریح به قتل رساندند و به هر كس برخوردند بی رحمانه كشتند و حتی بر پیران و خرد سالان نیز رحم نكردند .در كتاب پاسخ به شبهات وهابیت طاهری خرم آبادی آمده است:مرحوم علامۀ عاملی در آخر جلد هفتم مفتاح الكرامه ـ كه یك كتاب فقهی است ـ می نویسد : « این جزء از كتاب بعد از نیمه شب نهم رمضان المبارك 1225 به دست مصنّف خاتمه یافت در حالی كه دل در نگرانی و تشویش بود ؛ زیرا اعراب عنیزه ـ كه وهابی هستند ـ اطراف نجف اشرف و مشهد حسین (ع) را احاطه كرده اند ؛ راهها را بسته و زوّاری كه از زیارت نیمه شعبان به اوطان خود باز می گشتند ، غارت نموده و جمع كثیری از آنان را كشتند كه بیشتر زوّار ، ایرانی بوده اند و گفته می شود عدد كشه شدگان یكصد و پنجاه نفر بوده اند .»(79) در كتاب چالش های فكری وسیاسی وهابیت آمده : سید ابوطالب اصفهانی ، مقیم هندوستان در سفر نامه خود ، از هنگام بازگشت از لندن و عبور به كربلا می نویسد : قریب بیست و پنج هزار وهابی با اسب های عربی و شترهای نجیب وارد كربلا شدند و صدای « اقتلوا المشركین » و « اذبحوا الكافرین » ( مشركان را بكشند وكافران راسرببرید ) سر دادند . بیش از پنج هزار نفر را كشتند و زخمی های بی شماری بجا گذاشتند . در صحن مقدس ، خون از بدن های سر بریده روان ، و گنبد و حجره های ضحن از لاشه مقتولان ، پر بود . شدت آن حادثه به حدی دلخراش و سنگین بود كه وقتی من بعد از یازده ماه مجدداً وارد شهر كربلا شدم ، هنوز این حادثه آن قدر تازگی داشت كه جزنقل آن حادثه چیزی دیگر نبود و راویان این حادثه بزرگ ، درهنگام حكایت می گریستند و از شنیدن آن موها بر بدن سست می شد ... (80)در كتاب مذكور چنین ادامه میدهد :سنت جون فیلبی می گوید : شمشیر بر گردن های اهل كربلا نهادند و مردم را بی رحمانه كشته و هم اشیای قیمتی را غارت كردند .دكتر محمد عوض الخطیب می گوید :لشكری نزدیك به بیست هزار نفر از اعراب نجد ، كربلا را محاصره كردند و ناگهان وارد شدند . اهل آنجا را به سرعت كشتند و حتی برای كودكان نیز راه نجاتی نبود .خزینه ها و جواهرهای نفیس را بردند و ضریح را از جای خود كندند . . .موقعیت بسیار وحشت ناك و قربانگاه بس بزرگی بود كه خون به سیلاب تبدیل شده بود. وهابیان پس از كشتار بی رحمانه اهل كربلا هتك حرم حسینی راهی نجف شدند .چون اهل نجف ، جریان كربلا و غارت مدینه را شنیده بودند ، كمی آمادگی داشتند . ازین رو به برداری دفاع بر خواستند . حتی زنها از خانه ها بیرون آمده بودند و مردان خود را برای مقابله تحریك می كردند تا اسیر قتل و غارت وهابی ها نشوند در نهایت این كار باعث شكست مهاجمان و عقب نشینی آنان گردید .(81) در مورد جنایات وهابی ها در نجف اشرف آمده : «آنان در سال1221 هـ .ق بار دیگر به نجف حمله كردند و نزدیك بود شهر را تسخیر كنند ولی باز شكست خوردند و شماری از آنها كشته شده بودند بر گشتند .آنان در جمادی الثانی سال 1222 هـ .ق دگر بار به نجف حمله كردند ولی اهل نجف آمادگی كامل داشتند از شهر دفاع كردند . همچنین در سال 1225 هـ .ق نیز به نجف هجوم آوردند و راه زوار را بستند و شمار زیادی ( نزدیك به یكصد و پنجاه نفر از زائران ) را میان كوفه و نجف كشتند».(82)و در مدت نزدیك به 10 سال چندین بار شدیدترین حمله ها را به این دو شهرانجام دادند.در باره ای جنایات وحشیانه وهابی در تخریب آثار ارزشمند اسلامی چنین نگاشته است : «سپاه وهابیان به فرماندهی امیر سعود ، در هشتم محرم سال 1218 هـ .ق وارد مكه شد و آنجا را اشغال كرد . مردم مكه كه پیش تر خبر جنایت وهابی ها را در طایف شنیده بود از تكرار فاجعه ، ترسیدند و سلطه او را پذیرفتند . آن گاه امیر سعود از آنان خواست كه قبه و بارگاهایی را كه بر قبور ساخته اند با دست خود ویران كند . ازین رو وهابی ها به همراه جمع زیادی از مردم ، با بیل و كلنگ به سمت گورستان جنة المعلّی رفتند و گنبدهای زادگان پیامبر(ص) ، علی(ع) و خدجه(س) را ویران كردند».(83)واما در مورد جنایت های وهابیت در تخریب قبرستان بقیع وبا خاك یكسان كردن مزار امامان معصوم چنین آورده :وهابیان درسال 1220هـ .ق به دستور امیر سعود در سال به مدینه حمله كردند و پس از یك سال و نیم محاصره ، شهر را به اشغال در آوردند . قاضی شهر را كه از شهر بیرون كردند و مردم را از زیارت مرقد مطهر پیامبر و بزرگان مدفون در بقیع باز داشتند .آن گاه امیر سعود به وهابیان دستور داد تا آثار و قبور بقیع را ویران كنند . ازین رو به همراه آنان به قبرستان بقیع یورشی بردند و آنچه از قبه ها و آثار بر روی قبور بود با خاك یكسان كرند . از جمله قبر چهار امام معصوم . امام حسن مجتبی ، امام زین العابدین ، امام محمد باقر ، امام جعفر صادق علیهم السلام را و همچنین قبر عبدالله پدر پیامبر اسلام را خراب كردند و هر آنچه از اشیای قیمتی و گران بها یافت می شد غارت كردند .
نتیجه:
بعد از فوت شیخ محمد، فرزندانش وآل سعود بر كشور عربستان حكومت دارند و باهم برای گسترش این تفكر به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، در سراسرجهان تلاش می كنند .آنها با در دست داشتن منابع وذخائر نفت وگازوتسلط بر حرمیین شریفین ازروشهای مختلف مانند ایجاد رعب ووحشت وترورتوسط گروه های تند رو در كشور های اسلامی ،اصراروتحمیل عقیده ، اكمال و اعزام مبلغ در كشور ها ، انتشار وپخش كتب ، درانحصار قرار دادن مراكز انتشاراتی و رسانه ای وكتابخانه ای ، استفادة مغرضانه از دانشگاه ها ومراكز علمی وفرهنگی ، استفاده از احساسات مردم با شعار های جذاب همچون جهاد با كافران ، نجات اسلام و بدعت زدایی علیه مخالفین شان وصدور فتوا های شدیداللحن علیه آنها ، اعمال هر گونه تبعیض در داخل عربستان ، تخریب قبور آرامگاه اولیاء وبزرگان دین ، تحریف كتب اصلی ونشر كتاب های دروغین وهمچنین اتهامات و نسبت های دروغین علیه شیعیان استفاده نموده وشبانه روزبرای تضعیف مذهب شیعه و گسترش تفكر وهابیت با شعار مبارزه با شرك و بدعت های رایج ، تبلیغ می نمایند گرچه امروزه بعضی از وهابیون تجدد گرا نگاهی معتدل تری نسبت به رفتار با شیعیان دارد . از آن جای كه هرزمان روش ومتد خودش را دارد و وهابیت متعصب نیز با همان سلاح و مدل روز به میدان خواهد آمد ، لذا بر ما لازم است باآگاهی و هوش یاری در پی شناسایی روش های جدید این عنصر خطر ناك باشیم تا در جهت تحریف زدایی از اسلام عزیز ودفاع از حقانیت مذهب شیعه وبیداری مسلمین از دام های وهابی موفق تر عمل كرده باشیم.

پی نوشت ها :
1.مائده / 99 .
2.دشتی ،محمد، نهج البلاغه، ص38 ( خطبه اول ، قسمت 36و37 ) .
3. لسان العرب ،ج8،ص ، 419.
4. موگهی ، عبدالرحیم ، تبلیغ و مبلغ درآثار شهید مطهری ، صص 22و23 .
5.اعراف/ 79 .
6.مائدة / 99.
7. احزاب/ 39 .
8.بچاری ، جعفر ، تبلیغ ، ص18.
9.جعفری ، عباس،فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386..9
.سلفی گری ، ص197 .10
.مجلّۀ میقات ، شمارۀ 43، ص 198 ، به نقل از روزانۀ عكاظ ، مورّخ 11/9/81 11
نوح / 7 . .12
13. زمر / 17 و 18 .
14.مكارم شیرازی ، ناصر، تفسیرنمونه ، ج 19 ، صص 411 ، 412 و 413 . 
15.همو ، وهابیت بر سر دو راهی ، صص 48 ، 52 و 54
16.همان ص38.
17. مرادی ، جعفر،فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.
18. الگار ، حامد ،وهابیگری ، ترجمة احمد نمایی، صص 14.13 . 
اسد علی زاده ، اكبر،چالش های فكری و سیاسی وهابیت ، ص116..19
20.رضوانی، علی اصغر،سلفی گری وپاسخ به شبهات،صص204و205.
21. ابراهیمی ، محمد حسین ،تحلیلی نو بر عقاید وهابیان ، ص24.
22.مرادی ، جعفر،فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386..
23.سلفی گری وپاسخ به شبهات، ص198.
24. مرادی ، جعفر،فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.
25 . ماهنامه خبری و تحلیلی شیعیان جهان ، ص7
فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386 .26
27. محمدی آشنانی ، علی ، شناخت عربستان ، صص 56.59 .
28. جعفری، عباس ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386
29. جعفری، عباس ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.
16/4/1387
www.askquran.ir/showthread.php 30.
31. حسینی قزوینی ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386 .
32. مجادله / 11.
33. مكارم شیرازی ، نا صر، تفسیر نمونه ج 23 ،ص454 .
34. جعفری، عباس ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.
35. جعفری، عباس ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386
36. همان ،
37. رضوانی ، علی اصغر، مبانی اعتقادی وهابیان ، ص74 ، به نقل از الدررالسنیه ،ج1 ص117 .
38. همان ، به نقل از دررالسنیه ص 120 .
39. همان ، به نقل از دررالسنیه ص 160 .
40. الگار ، حامد ، وهابیگری ، ترجمه احمد نمایی ، ص 50 .
41.امین ، سیدمحسن ، تاریخجه ، نقد و بررسی وهابی ها ، ترجمه ونگارش سیدابراهیم سیدعلوی ،صص152و151.
پل بون آنفان ، شبه جزیره عربستان ، ترجمه دكتر اسدالله علوی،ج1، ص 317. 42.
43.علامه ، امین ، كشف الارتیاب ،صص .211 و 212
44.حسینی قزوینی، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386
45.جعفری، عباس ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.45
46. قزوینی ، سید محمد حسن ،فرقه وهابی ، ترجمه علی دوانی ص 21
47.گراهام ای . فولرور ند فرانكه ، مترجم خدجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مركزجهانی علوم اسلامی ،ش، 20،
مهر و آبان 1385و وهابیان ص347.
48.مرادی، جعفر ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.48
49. همان.
50.ابراهیمی،محبوبه ، فرهنگ پویا ، فصلنامه فرهنگی –اجتماعی وسیاسی ، ش 7 ، اسفند 1386.
سلفی گری و پاسخ به شبهات ص194 .51
همان .52
همان به نقل از تاریخ آل سعود ج1 ،ص158؛آل سعود من این الی این، ص 47.... . 53
فؤاد ابراهیم ، ترجمه مهدی بهرام شاهی ، نشریه پگاه ، ش 226 ، اسفند 1386 .54
همان .55
56. فؤاد ابراهیم ، ترجمه مهدی بهرام شاهی ، نشریه پگاه ، ش 226 ، اسفند 1386 .
57. همان.
58.همان .
59.احمدی لفوركی ، بهزاد ، نشریه پگاه ،ش 219 ، آبان 1386.
60. احمدی لفوركی ، بهزاد ، نشریه پگاه ،ش، 219 ، آبان 1386.
61.همان .
62.گراها م ای ، فولر ورند فرانكه ، مترجم خدیجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مركز جهانی علوم اسلامی ،مهر وآبان
1385 ، ش 20 .
63. همان
64.بهرام شاهی ، مهدی ،نشریه پگاه ، ش 227،اسفند 1386 ..64
65. همان .
66. اند ، ورنر ، جامعة شیعة نخاوله در مدینة منوره ، ترجمه رسول جعفریان ، صص 152و153 .
67. احمدی لفوركی ، بهزاد ، نشریه پگاه ،ش219، آبان 1386 .
68. گراها م ای ، فولر ور ند فرانكه ، مترجم خدیجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مركزجهانی علوم اسلامی ،مهر وآبان 1385 ، ش 20 .
69.همان .
70.احمدی لفوركی ، بهزاد ، نشریه پگاه ،ش219، آبان 1386.
71. گراها م ای ، فولر ور ند فرانكه ، مترجم خدیجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مركزجهانی علوم اسلامی،مهر وآبان 1385 ، ش 20
72 . طبسی ، نجم الدین ، رویكرد عقلانی بر باور های وهابیت ، ج5 ، ص 13 .
 73. همان ، ص 14 .
. همان .74
همان ..75
همان . 76.
77. چالش های فكری و سیاسی وهابیت ، صص 67 و 68 ، نقل از تاریخ المملكة ، السعودیه ، ج 1 ، ص 73
78.همان ، نقل از عثمان بن بشر النجدی ، عنوان المجد فی التاریخ النجد ، ج 1 ، ص 121
79. طاهری خرم آبادی ، سید حسن ، پاسخ به شبهات وهابیت ، ج 1 ، ص 20 ، به نقل از مفتاح الكرامه : 7 / 653
80. چالش های فكری و سیاسی وهابیت ، صص 68و69 نقل از میرزا طالب اصفهانی ، سیر طالبی ، ص 408 .
81. همان ، نقل از ماضی النجف ، حاضرها ، ص325
82. همان ، نقل از صفحات من تاریخ جزیرة العرب الحدیث ، ص 177
83 . همان ، نقل از الدرر السنیّه ، فی الرد علی الوهابیة ، ج 1 ، ص 153 .

منابع:
1.قرآن كریم
2.ابراهیمی ، محمد حسین ،تحلیلی نو بر عقاید وهابیان ، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ،چاپ چهارم1379
3.ابن منظور، محمدابن مكرم ، لسان العرب ، بیروت چاپ سوم1414 ه.ق.
4.اسد علی زاده ، اكبر : چالش خای فكری و سیاسی های وهابیت ، قم ،مركز پژوهش صدا وسیمای اسلامی ، چاپ دوم 1386.
5.الگار ، حامد : وهابیگری ، ترجمه احمد نمایی ،مشهد ،بنیاد پژوهش های اسلامی ، 1387.
6.امین ، سید محسن : تاریخچه ، نقد وبررسی وهابی ها ، ترجمه سید ابراهیم سید علوی ،تهران ، امیر كبیر ،چاپ چهارم 1376.
7.اند ، ورنر ، جامعة شیعة نخاوله در مدینة منوره ، ترجمه رسول جعفریان ،قم، دلیل، چاپ اول1379
8.بچاری ، جعفر، تبلیغ ، قم، نورالنور، چاپ اول 1383.
9.بختیاری ، محمدعزیز، شیعیان افغانستان، قم ، انتشارات شیعه شناسی، چاپ اول 1385.
10.رضوانی ، علی اصغر، سلفی گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات ، قم ، مسجدمقدس جمكران ، چاپ ششم، 1388.
11.رضوانی ، علی اصغر، مبانی اعتقادی وهابیان، قم ، مسجدمقدس جمكران ، چاپ سوم، 1386
12. روزنامه كیهان.
13. طاهری خرم آبادی ، سید حسن ، پاسخ به شبهات وهابیت،قم دفتر انتشارات اسلامی ،چاپ، دوم138613
14. طبسی ، نجم الدین ، رویكرد عقلانی بر باور های وهابیت ، قم ، امیرالعلم، چاپ اول 1384
15.صالحی ، سیدعباس ، هفته نامه پگاه ، قم ، موسسه فرهنگی پاسدار اسلام . ش 226 ، 4اسفند 1386.-15
16.فاضل، مجتبی، اخبار شیعیان( ماهنامه خبری و تحلیلی شیعیان جهان) ،قم، انتشارات شیعه شناسی،ش دوم، سال1364
17. فقیهی ، علی اصغر : وهابیان ،تهران ، اسماعیلیان ، چاپ دوم 1364.
18. محمدی آشنانی ، علی ، شناخت عربستان ،تهران، مشعر، چاپ اول 1381.
19.راها م ای ، فولر ور ند فرانكه ، مترجم خدیجه تبریزی ، دو ماهنامه اطلاع رسانی پژوهشی مركزجهانی علوم اسلامی ،مهر وآبان 1385 ، ش 20
20.گروه نویسندگان زیر نظر پل بون آنفان ، شبه جزیره عربستان در عصرحاضر ، ترجمه دكتر اسدالله علوی،ج1، مشهد، آستان قدس رضوی، بنیادپژوهشهای اسلامی، چاپ 1378.
21.مكارم شیرازی ، ناصر، تفسیرنمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیه، چاپ سی ویكم 1373.
22.مكارم شیرازی ، ناصر : وهابیت بر سر دوراهی ،قم ، مدرسة الامام علی (ع) چاپ اول 1384.
23. موگهی ، عبدالرحیم ، تبلیغ و مبلغ درآثار شهید مطهری ،قم، دفتر انتشارات اسلامی ،چاپ اول 1377.
24.وحیدی ، س ، م ، نگرش بر وهابیت ، بیا مكتب اهل بیت ، چاپ اول 1373. -25
25. نشریه فرهنگ پویا،فصلنامه فرهنگی–اجتماعی وسیاسی،نشریه دانشجویی پویا،قم،ش7، اسفند1386.
26.ویژه نامه مذهبی فرهنگی هبأت محبین اهل بیت (ع) ، ص 3 ، اصفهان1386 – 27.

بر گرفته از سایت پرسمان دانشجویی





نوع مطلب : دینی، فرهنگی و اجتماعی، استراتژی شیاطین، وهابیت، خبری، 
برچسب ها : روشهای تبلیغی وهابیت، وهابیون چگونه تبلیغ می کنند، تبیلغ در وهابیت، وهابیت، با روشهای تبلیغی وهابیت آشنا شویم، روشهای تبلیغی وهابیت را بشناسیم،
لینک های مرتبط :


پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic