تفکر
سلام خوش آمدید
درباره وبلاگ


بسـم الله الرحـمن الرحیـم
در بیابان این دنیای گذران به دنبال کشتی نجات باشیم و تمسخر این مردمان قوم نوحی(ع) ما را از سیل قیامت غافل نکند که دیگر متولد نخواهیم شد.

مدیر وبلاگ : علی
مطالب اخیر
نویسندگان
جمعه 29 فروردین 1393 :: نویسنده : علی
این گمان كه شرك و دوگانه انگارىِ بنیاد آفرینش سبب تنزیه خدا؛ و توحید موجب انتساب بدیها به خداوند است از چند سو مخدوش است. پیش از بیان اشكالات انگاره فوق توجه به این نكته بایسته است كه ثنویت زرتشتى به گونه‏هاى مختلفى تقریرپذیر است و هر یك از جهاتى آسیب‏مند مى‏باشد:

یك. تنها یك وجود واجب هست كه از آن به اهورامزدا تعبیر مى‏شود. او خداى واحد و فوق پروردگاران نور و روشنایى است. در رتبه؛ یعنى، خرد مقدس یا خالق و پروردگار فروتر از او سپنت مئنیو روشنایى و در برابر وى انگره مئنیو، یعنى خرد خبیث یا اهریمن قرار دارد كه خالق و پروردگار ظلمت و بدى‏هاست. این پنداره و دیگر تقریرهاى دوگانه انگارى اشكالاتى دارد كه به برخى از آنها اشاره مى‏شود:

در این گمانه ثنویت به تثلیث كشیده شده و سه منشأ آفرینش براى جهان لحاظ شده‏ جهت آگاهى بیشتر پیرامون تثلیث زرتشتى بنگرید : رسول رضوى، بازكاوى تاریخ و آموزه‏هاى آیین زرتشت، ماهنامه معارف، ش 49، ص 20. است: اهورامزدا، سپنت مئنیو و انگره مئنیو.
دو. مسئولیت بدى‏ها و ظلمت‏ها در این انگاره نیز بر عهده اهورامزدا خواهد بود؛ زیرا:
2-1. اگر او نمى‏دانست كه كه اهریمن بدآفرینى مى‏كند و اكنون نیز قادر به جلوگیرى از او نیست، پس خدایى جاهل و عاجز و محدود است و این ویژگى‏ها با وجوب وجود و خدایى سازگارى ندارد؛ زیرا براساس ادله قاطع عقلى واجب الوجود كمال مطلق‏جهت آگاهى بیشتر بنگرید : حمیدرضا شاكرین، براهین اثبات وجود خدا در نقدى بر شبهات جان هاسپرز، ص 197-194، تهران، مؤسسه فرهنگى دانش و اندیشه معاصر، چاپ اول، 1385. و عین همه كمالات وجودى است.
2-2. اگر او مى‏دانست كه اهریمن بدآفرینى مى‏كند، و اكنون مى‏تواند او را از بدى باز دارد ولى بدون هیچ دلیل و حكمتى او را آفرید و اكنون نیز مانع او نمى‏شود؛ پس از طرفى مسئولیت بدكردارى او را بر عهده دارد و از دیگر سو خلقت و سكوت غیرحكیمانه او مغایر با وجوب وجود و خداوندى است؛ چرا كه واجب داراى حكمت مطلق است و محال است كه فعل او فاقد حكمت باشد.
2-3. اگر او از بد آفرینى اهریمن آگاه بود، اكنون نیز قادر به جلوگیرى از او هست، ولى براساس حكمت‏هایى كه چه بسا بر ما مخفى است او را آفریده و به او آزادى داده است و هر گاه حكمتش اقتضاء كند او را محدود خواهد ساخت؛ در این صورت به همان نتیجه‏اى رسیده‏ایم كه آیین توحید رسیده است و امتیازى براى این نظریه در مقابل توحید باورى وجود ندارد، بلكه به تقریرى - اما ناقص - از نظریه توحید تبدیل خواهد شد.
سه. اگر اهریمن نه آفریده مستقیم اهورامزدا؛ بلكه آفریده خرد مقدس باشد، در این صورت نیز همه فروض سه گانه بالا (2-1، 2-2، 2-3) راه مى‏یابد و مسئولیت هر آنچه به اهریمن نسبت داده شده هم بر عهده خرد مقدس و هم بر دوش اهورامزدا خواهد بود.
چهار. اگر اهریمن نه آفریده خرد مقدس و نه اهورامزدا باشد؛ در این صورت او واجب الوجود خواهد بود و تعدد واجب محال است.بنگرید : همان جا.
پنج. حل مسأله شرور از طریق دوگانه انگارى راه به جایى نمى‏برد؛ بلكه گستره نفوذ و قدرت الهى را محدود مى‏سازد و به عبارت دیگر خدا را در بخشى از هستى از خدایى عزل مى‏كند و به تعبیر استاد مطهرى براى اصلاح ابروى خدا چشمش را نابینا مى‏كندب. خداى محدود اشكالات متعددى دارد، در این باره بنگرید : اچ.پى.آون، دیدگاه‏ها درباره خدا، ترجمه حمید بخشنده، ص 133 و 134، نشر اشراق (دانشگاه قم)، چاپ اول، 1380.و اصل وحدت و یكپارچگى و انسجام نظام هستى را نیز مخدوش مى‏سازد.بنگرید :الف. شهید مطهرى، مجموعه آثار، ج 14، ص 209، قم، صدرا، چاپ هشتم، مهر، 1383.

VHuw Parry مى‏نویسد: «ذكر این كه خدا سلول‏هاى سالم و طبیعى را به وجود آورد، اما نه سلول‏هاى سرطانى را؛ این كه او به بخش‏هایى از پوسته زمین كه در زلزله فوران نمى‏كنند، نظم بخشید، اما نه هاو پارى اوئن آنها كه در زلزله فوران مى‏كنند؛ ذكر این كه او هوا و فرایندهاى كشاورزى را هدایت مى‏كند در آن هنگام كه به قحطى منتهى نمى‏شود، اما نه در آن هنگام كه به قحطى مى‏انجامد.

ایجاد تفكیك‏هایى از این نوع به معناى نفى كل اندیشه وحدت طبیعت است كه همه پژوهش‏هاى علمى مبتنى بر آن است». ‏اج.پى.آون. دیدگاه‏ها درباره خدا، ترجمه : حمید بخشنده، ص 133 و 134، اشراق (دانشگاه قم)، اول، 1380.

افزون بر آن امروزه فواید مهمى براى برخى از حشراتى كه در نگرش زرتشتى شرّ مطلق شناخته مى‏شوند شناسایى شده است. برخى از پشه‏ها در دنیاى امروز براى مبارزه با آفات گیاهى، برخى براى و واكسیناسیون و برخى به عنوان پلیس قضایى و كشف DNA شناسایى افراد مجهول‏الهویه در جرم‏شناسى به كار مى‏آیند. لاجرم براى حل مسأله شر باید تحلیل فلسفى درستى از آن داشت. اشكال نگرش زرتشتى نگاه كاملاً عامیانه و ابتدایى به مسأله شر و ناتوانى از تحلیل درست مسأله است. جهت آگاهى بیشتر نگا : شهید مطهرى، عدل الهى (مسأله شرور) قم، صدرا. (ادیان و مذاهب، حمید رضا شاكرین)

منبع:پرسمان




نوع مطلب : اعتقادات، زرتشت و باستان گرایی، 
برچسب ها : ثنویت در زرتشت‏، اشکالات ثنویت در آفرینش، پاسخ به ثنویت، آشنایی با زرتشت، آیا زرتشتی شویم، چرا زرتشتی نیستم، ثنویت و دوگانگی در زردشت،
لینک های مرتبط :


پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات